РОЗПОДІЛ БЮДЖЕТУ ДЛЯ СТИМУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ СІЛ ГРОМАДИ
Протягом 2015–2016 років в Україні відбулись фундаментальні зміни системи місцевого самоврядування, особливо в частині формування місцевих бюджетів та утворення нового потужного суб’єкта місцевого самоврядування – об’єднаних територіальних громад.
Нові ОТГ отримали досить значні фінансові ресурси, їх бюджети стали співмірними з бюджетами міст обласного значення, а державна підтримка розвитку інфраструктури таких громад дала імпульс створення у сільських територіях нових можливостей для отримання людьми повноцінних послуг від місцевого самоврядування, яких вони раніше були позбавлені.
Отримання нових повноважень та відповідних фінансових ресурсів ставить перед органами місцевого самоврядування ОТГ, депутатами відповідних рад нові завдання щодо планування та використання бюджетних надходжень.
Окремі види доходів і видатків бюджету можуть перетворюватися у бюджетні стимули, якщо методи мобілізації, напрями і порядок використання бюджетних коштів будуть пов’язані із інтересами громади та економічними інтересами суб’єктів господарювання.
Бюджетний Кодекс України – встановлює, що одним із принципів бюджетної системи є принцип публічності та прозорості, який передбачає інформування громадськості з питань складання, розгляду, затвердження, виконання державного бюджету та місцевих бюджетів, а також контролю за виконанням державного бюджету та місцевих бюджетів (ст. 7 Кодексу).
Плануючи розвиток інфраструктури громади, дуже важливим і ключовим є виявлення реальних потреб жителів, бачення проблем їх очима, визначення пріоритетів у вирішенні тих чи інших проектів. Саме тому за ініціативи міського голови Плетюка В.Є. у Шумській об’єднаній територіальній громаді вирішили питання справедливого розподілу бюджетних коштів. Така практика потрібна ще й тому, що Шумська громада є достатньо найбільшою у Тернопільській області.
Ідея з розробки механізму розподілу коштів між населеними пунктами, що увійшли до складу об’єднаної громади виникла у міського голови ще у 2016 році. Приблизно такий механізм діє у сусідній Польщі, так званий «бюджет солєцтв», який був презентований у Люблінському воєводстві в грудні 2017 року. Приймаючи міський бюджет 2018 року, враховуючи реалії нашого планування в рамках Українського законодавства, Шумська міська рада визначила, що крім власних бажань потрібна буде допомога фахівців. В кінці 2017 року між громадою і Юридичним факультетом Тернопільського національного економічного університету було складено Договір про співпрацю. Декан факультету Банах Сергій, народився у Шумську і його ідеєю було напрацювання різних механізмів співпраці з рідним містом – громада отримувала юридично і економічно прорахований продукт, а студенти практичні навики. За час дії Договору спільно було проведено ряд заходів культурного спрямування, анкетування щодо розвитку громади, тощо. В рамках цього Договору було залучено фахівців і студентів ТНЕУ до механізму розподілу бюджетних коштів. Координацію проекту від ТНЕУ здійснювала Наталія Чудик. В міського голови було відповідне стратегічне бачення - науковці і працівники фінуправління міської ради створили Програму і Положення для його втілення на практиці.
РЕЙТИНГ
по доходах
№ п/п |
Назва ради |
населення |
Доходи за 2017 рік грн |
Доходи до об’єднання 2015рік |
% від доходів бюджету громади |
1 |
Кордишів, Мирове, Круголець |
1162 |
934708 |
1695400 |
2,4 |
2 |
Шумбар, Новостав |
1292 |
559728 |
316500 |
1,4 |
3 |
Тилявка, Башківці, Одерадівка |
787 |
519377 |
348100 |
1,3 |
4 |
Рохманів, Обич, Залужжя |
1821 |
417301 |
323300 |
1,1 |
5 |
Бриків, Коновиця |
1035 |
397623 |
151500 |
1,0 |
6 |
Соснівка, Бірки |
850 |
274476 |
302500 |
0,7 |
7 |
Боложівка |
686 |
259272 |
115500 |
0,7 |
8 |
Сураж, Ходаки |
1737 |
253397 |
203500 |
0,6 |
9 |
Биківці |
753 |
238052 |
245000 |
0,6 |
10 |
Андрушівка, Кутянка, Руська Гута, Переморівка |
878 |
203602 |
143900 |
0,5 |
11 |
Жолобки |
436 |
189032 |
162300 |
0,5 |
12 |
Залісці, Забара |
810 |
152482 |
143400 |
0,4 |
13 |
Потуторів |
406 |
140186 |
86800 |
0,4 |
14 |
Літовище, Сошище |
497 |
131885 |
97100 |
0,3 |
15 |
Стіжок |
351 |
110741 |
87500 |
0,3 |
16 |
В. Іловиця, М. Іловиця, Антонівці |
502 |
99341 |
57100 |
0,2 |
17 |
Угорськ |
570 |
84283 |
103900 |
0,2 |
18 |
Онишківці |
609 |
69815 |
88700 |
0,2 |
|
ВСЬОГО |
15182 |
5035301 |
|
12.8 |
В результаті затвердженою на сесії міської ради у лютому 2018року Програмою передбачено, що розподіл бюджетних коштів у Шумській територіальній громаді буде здійснено в залежності від площі території, чисельності сільських жителів а також фактичних доходів села за відповідний період. Бюджет, який розподіляється між селами, затверджується сесією Шумської міської ради. Доходи сіл, які враховуються у формулі розподілу виключають ПДФО (оскільки в громаді цей податок сплачується в основному у райцентрі), а також доходи міської ради (основна ідея розподілити кошти в населені пункти, які не є центром громади). Можливо найважливішим ефектом від цього механізму є те, що тепер кожне село громади зацікавлене у збільшенні доходів в загальний бюджет громади, адже чим більше він дасть до «казни громади», тим більше отримає на розвиток – з цією метою у формулі передбачено коефіцієнт стимулювання.
Щодо механізму впровадження, то він надзвичайно простий: міська рада затверджує бюджет розподілу і подає розрахунок старостам, вони на місцях проводять громадські слухання на яких визначають пріоритетність для раціонального використання бюджетних коштів, а в кінці року звітують про використання.
Щодо практичних позитивних вражень від прийняття такого механізму, то вже при розробці вихідних даних до формули з’ясувалося, що в деяких селах громади, які завжди рахувалися «багатими» коефіцієнти економічної спроможності і їх внесок до бюджету громади є не такими великими, як в деяких «бідних» сіл. Почалася справжня конкуренція між старостами, боротьба за збільшення доходів. Старости сільських рад і самі села тепер зацікавлені у розвитку села, збільшенні доходів, в обліку земель. Вони мають думати над тим, як залучати у село нових інвесторів, або переконувати його вихідців, які працюють за межами, реєструвати свій бізнес і сплачувати податки у казну громади.
Підвищення участі громадськості в місцевих бюджетних процесах та функціонуванні системи надання послуг також дає ряд переваг як для органів влади, так і для громадян.
Також бюджетна прозорість дає громадянам змогу відчути себе повноправними споживачами максимального рівня суспільних послуг в обмін на сплачені податкові платежі.
Розроблений механізм, враховуючи досвід впровадження Бюджету участі, який у 2017 році був запроваджений у громаді, буде коригуватися після завершення бюджетного 2018 року. Розроблені рейтинги сіл крім всього іншого дають можливість аналізувати динаміку розвитку дохідної частини сіл і впливати на цей процес. У наступному бюджетному році буде збільшено і сам Бюджет розвитку сіл, але вже зараз можна сказати, що співпраця з фахівцями, науковцями і Шумською громадою (виконавчим апаратом, старостами, бізнесом на території, громадськістю) буде продовжуватися.
РЕЙТИНГ
по спроможності
№ п/п |
Назва ради |
населення |
Коефіцієнт спроможності |
Дохід на 1 жителя |
1 |
Кордишів, Мирове, Круголець |
1162 |
2,42 |
804 |
2 |
Тилявка, Башківці, Одерадівка |
787 |
1,99 |
660 |
3 |
Жолобки |
436 |
1,31 |
434 |
4 |
Шумбар, Новостав |
1292 |
1,30 |
433 |
5 |
Бриків, Коновиця |
1035 |
1,16 |
384 |
6 |
Боложівка |
686 |
1,14 |
378 |
7 |
Потуторів |
406 |
1,04 |
345 |
8 |
Соснівка, Бірки |
850 |
0,97 |
323 |
9 |
Биківці |
753 |
0,95 |
316 |
|
Стіжок |
351 |
0,95 |
316 |
10 |
Літовище, Сошище |
497 |
0,80 |
265 |
11 |
Андрушівка, Кутянка, Руська Гута, Переморівка |
878 |
0,70 |
232 |
12 |
Рохманів, Обич, Залужжя |
1821 |
0,69 |
229 |
13 |
В. Іловиця, М. Іловиця, Антонівці |
502 |
0,60 |
198 |
14 |
Залісці, Забара |
810 |
0,57 |
188 |
15 |
Угорськ |
570 |
0,45 |
148 |
16 |
Сураж, Ходаки |
1737 |
0,44 |
146 |
17 |
Онишківці |
609 |
0,35 |
115 |
|
РАЗОМ |
15182 |
1.00 |
332 |
Примітка:
Шумська громад утворена у 2015 році є найбільшою у Тернопільській області. Площа громади становить біля 499.5 км.кв, населення більше 21 297 чол. (з них сільського населення понад 15 тис.чол.).
Бюджет 2015 року до об’єднання разом з сільськими бюджетами – біля 6 млн.грн. Бюджет 2017 року склав біля 116,7 млн.грн, з них власних доходів – 39.4 млн.грн.
До громади входить 36 населених пунктів, в тому числі: 1 місто Шумськ та 35 сіл.